Voor welke stress symptomen moet je aandachtig zijn?

Er is door de jaren heen reeds ongelofelijk veel geschreven over stress evenals over de impact die het heeft op ons lichaam. In eerste instantie kan er worden gesteld dat stress helpt om scherp te blijven. Bovendien is het zo dat ze er ook voor zorgt dat je alert kan reageren. In het bijzonder wanneer er zich een noodsituatie voordoet spreekt het voor zich dat stress een zeer normale reactie is van ons lichaam. Dit gezegd hebbende geldt voor stress dat ze gezien over de lange(re) termijn niet altijd onschuldig is. Langdurige en hevige kortdurende stress voorkomen kan er in de praktijk dan ook voor zorgen dat het risico op niet alleen hart-, maar ook vaatziekten aanzienlijk kan worden ingeperkt. Wil jij graag meer te weten komen over stress evenals de verschillende stress symptomen waarmee je kan worden geconfronteerd? Dan moet je vooral snel verder lezen!

Bestaat er zoiets als gezonde en ongezonde stress?

Het lijkt misschien in eerste instantie een beetje vreemd, maar lang niet elke vorm van stress is slecht. Sterker nog, we hebben behoeften aan een bepaalde mate van stress om goed te kunnen functioneren. Gezonde stress kan je in verschillende situaties voelen zonder dat deze schadelijk is. Enkele voorbeelden van dergelijke situaties waarin je stress symptomen kan hebben zijn de volgende:

  • De stress die je ervaart in de aanloop naar een sollicitatiegesprek; 
  • De stress die je ervaart tijdens een spannende voetbalmatch; 

Voor ongezonde stress geldt dat ze ontstaat op het moment dat je lichaam niet over voldoende tijd beschikt om zich te kunnen herstellen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je langdurig onder hevige stress komt te staan. Het spreekt voor zich dat dit na verloop van tijd een uitwerking zal hebben op het lichaam waardoor er zelfs lichamelijke klachten kunnen ontstaan. 

Wat zijn de belangrijkste symptomen van stress?

Er zijn verschillende stress symptomen waar je mee kan worden geconfronteerd als mens. Voor de vaakst voorkomende klachten geldt dat er sprake kan zijn van: 

  • Een versnelde ademhaling evenals hartslag; 
  • Een stevige vermoeidheid evenals een gebrek aan energie; 
  • Veel of net zeer weinig eetlust; 
  • Hoofdpijn evenals spierpijn;

Bovenstaande stress symptomen zijn zeker niet de enige uitwerkingen die stress op je lichaam kan hebben. Ook tal van andere symptomen kunnen zich dan ook laten gelden. Het gaat hierbij dan om:

  • Een hoge bloeddruk; 
  • Intensief zweten;
  • Slaapstoornissen;
  • Een gevoel van duizeligheid; 

Wanneer je meerdere van deze symptomen begint te ervaren kan dit een belangrijk teken aan de wand zijn. In dit geval is het dan ook doorgaans altijd goed om even wat tijd voor jezelf te nemen en vooral te ontspannen. Zo voorkom je dat stress echt jouw leven gaat beïnvloeden of bepalen. 

Hoe kan je stress symptomen aanpakken?

De impact die stress kan hebben op het lichaam van de mens wordt vaak onderschat. Vanaf het moment dat je één of meerdere van de hierboven aangehaalde symptomen krijgt is het dan ook zeker belangrijk om daar echt iets aan te gaan doen. Dit kan je doen door even wat tijd voor jezelf te nemen weg van de oorzaak van de stress. Met dit laatste hebben wij van Charlotte Labee ook iets zeer belangrijks gezegd. Het is namelijk niet alleen belangrijk om wat ontspanning in te bouwen, daarnaast moet je vooral proberen om de oorzaak van de stress weg te nemen. Alleen op deze manier zal je kunnen vaststellen dat de stress symptomen die je ervaart al snel zullen komen te verdwijnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *